پارچه لباس کار و بهترین انتخاب ، چگونه برای لباس کار خود بهترین پارچه را انتخاب کنیم ؟

چگونه میتوانیم مناسب ترین و بهترین انتخاب را برای پارچه لباس کار داشته باشیم ؟

بارها پیش آمده برای خرید پارچه لباس کار دچار شک و تردید شده ایم. کدام پارچه مناسب ترین و بهترین انتخاب برای کار ما lمی باشد و سوالات زیر همواره در ذهن ما برایمان پیش می آید :

  • آیا می توان از اتو برای پارچه مد نظر استفاده کرد ؟
  • آیا این پارچه قابل تنفس است ؟
  • آیا این پارچه تمایل به جمع شدن دارد ؟
  • ایا این لباس را باید با دست شست ؟
  • آیا این پارچه در فصل گرما یا برعکس سرما مناسب لباس من است ؟

در دوخت یا خرید لباس مهمترین مرحله انتخاب پارچه است که معمولا بیش از یک پارچه با طرح و رنگ های مختلف برای انتخاب وجود دارد.

حتی در دوخت یک لباس مواردی چون کیفیت پارچه ، زبر نبودن پارچه در برخورد با پوست بدن ، نوع پارچه به گونه ای باشد که تن خور مناسب و راحت داشته باشد ، تضمین رنگ و ماندگاری بالا از جمله نکات حائز اهمیت در تصمیم گیری خرید پارچه است.

اصلی ترین اقدام برای انتخاب پارچه لباس کارمان انتخاب بین منسوجات طبیعی که شامل:

پنبه ، ابریشم ، جین ، فلانل ، کنف ، چرم ، کتان و پشم گوسفند و جانوران

و منسوجات مصنوعی شامل :

نایلون ، پلی استر ، استات ، اکریلیک ، ریون ، مخمل و اسپندکس خواهد بود.

هر کدام از موارد یاد شده دارای مزایا و معایبی هستند. برای مثال از مزیت الیاف طبیعی مانند پنبه یا پارچه های نخی و بافتنی این است که برای تهیه لباس بسیار نرم و جذاب مورد استفاده قرار می گیرند. در صورت گرم بودن دما می تواند احساس خنکی به ما بدهد. مراقبت از آن بسیار آسان است. به دلیل عدم وجود ناچیز مواد شیمیایی در این پارچه، برای افرادی که پوست حساس دارند خاصیت ضد حساسیت دارد.

از معایب آن می توان به مواردی چون:

  • پنبه به راحتی پاره میشود.
  • چین و چروک می خورد.

ابریشم از لوکس ترین و زیباترین نوع پارچه ها است. اگر این نوع پارچه تحت انقباض نرمال قرارگیرد، با اتو زدن به راحتی رفع می گردد. در تابستان بسیار خنک است.فقط کار دوخت با ابریشم به دلیل ظرافت پارچه، کمی دشوار می باشد.

کنف پارچه ای بسیار متنوع است. لطافت منسوجات طبیعی را تامین می کند و در محصولات بی شماری استفاده می شود. مثل: دامن ، کاپشن ، شلوار و به طور خاص در تی شرت و حوله ها. چراکه در برابر پارگی بسیار مقاوم و دوام بالائی دارد و بسیار محبوب است.

کنف معمولا با الیاف دیگر ترکیب می شود. درمنسوجات خانگی مثلا روتختی، پتو، زیرانداز که بسیار هم از کیفیت مطلوبی برخوردار است، مورد استفاده قرار می گیرد.

نمونه ای دیگر مانند پشم که از ضعیف ترین الیاف نساجی کاملا طبیعی است. قابلیت جذب عالی را داراست. اگر در معرض طولانی نور خورشید قرار بگیرد رطوبت خود را حفظ می کند. به همین خاطر نسبت به الیاف دیگر از مقاومترین نوع فیبر است. دارای چین و چروک طبیعی است. از طرفی با بخار دادن لباس یا پارچه چروک ها به راحتی از بین می روند.

چرم یکی از متنوع ترین نوع پارچه ها است. از نمونه رنگ، بو، بافت و حتی مقاوم در برابر سطوح است. این مشخصه ها چرم را یک محصول منحصر به فرد و با ارزش می نماید.

چرم ها می توانند به همان اندازه طبیعی باشند که در چرم خالص گیاهی مشاهده میشود. معمولا با عملکرد فوق العاده ای برای صندلی خودرو استفاده می شود. از چرم برای مقاومت در برابر نفوذ آب ویا کاملا ضد آب استفاده می شود. همچنین یک خیاط باید مهارت زیادی برای دوخت چرم داشته باشد، چون از سخت ترین نمونه پارچه ها می باشد.

الیاف مصنوعی مانند ریون که پارچه ای بسیار روان و ویسکوز معمولی یا ابریشم روان است. بسیاری از لباس ها در فروشگاه ها از این نوع پارچه دوخته شده اند.

ابریشم مصنوعی یا ویسکوز مقاومت کمی در رطوبت دارد. هنگام خیس شدن تمایل به کوچک شدن یا کشش دار شدن دارد. در نتیجه دارای ثبات نیست.

به همین جهت مصرف کنندگان بهتر است از نحوه استفاده صحیح و یا مراقبت، آگاهی کمل داشته باشند. همین طور دوخت این نوع پارچه به دلیل لغزنده بودن ساده نمی باشد.

الیافی مثل نایلون که بسیار بادوام، سبک و لاستیک است. آب را جذب نمی‌کند و به راحتی قابل شستشو می باشد. به راحتی خشک می شود، به همین دلیل برای برخی از پروژه ها بسیار عالی است. اما عیب پارچه نایلونی این است که الکتریسیته ساکن ایجاد می کند. برای اینکه در دوخت پارچه نایلونی، پارگی کمتر شود، بهتر است از قیچی تیز یا برش پارچه ای دوار استفاده نمود. همینطور هرگز نایلون ripstop را سنجاق نکنید که این نوع پارچه دارای بافت چند سویه است تا به راحتی پاره نشود. همچنین برای چتر نجات نیز استفاده می شود .

پلی استر نمونه دیگر الیاف مصنوعی است. از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. در لباس ها، واقعا لوکس به نظر می رسد. نحوه نگهداری آن آسان است. این نوع پارچه کشش کافی دارد. به خاطر ظرافت اگر گاهی ترکیب پارچه را مشاهده نکنیم به اشتباه مانند ابریشم، پنبه یا حتی پارچه می باشد.

مزیت الیاف مصنوعی این است که:

  • اگر لباسی بادوام می خواهیم گزینه خوبی است.
  • بسیار مقاوم است، حتی در برابر کشش نیز مقاوم بالایی دارد.
  • افرادی که هر روز در گرما فعالیت دارند و نمی خواهند لباسشان رطوبت را حفظ کند انتخاب عالی است و سریع نیز خشک میشود .

از معایب الیاف مصنوعی می توان به:

  • بکار بردن مواد شیمیایی در این پارچه است.
  • ممکن است پوست بدن در برخود با این نوع پارچه تحریک شده و حساسیت زا باشد.
  • تنفس و جریان هوا به خوبی در آن صورت نمی گیرد.

امروزه تنوع بالایی از الیاف طبیعی یا مصنوعی در بازارها وجود دارد. همه  آن ها دارای ویژگی خوب، منصفانه و ضعیف هستند.

از طرفی الیاف مصنوعی و طبیعی با هم ترکیب می شوند. نتیجه این ترکیب، پارچه های بسیار باکیفیت، بادوام، ضد چین و چروک و قابل تنفس ساخت. پس همیشه ۱۰۰% کتان پنبه بهتر از ۶۰% پلی استر نیست. لذا تمام این عوامل به طراحی لباس، بازار هدف، کانسپت و… بستگی دارد.

مشخصات پارچه لباس کار و اهمیت آن چیست؟

هر سازمانی برای پرسنل، کارکنان و یا طرفداران خود به دلایل مختلفی اقدام به تهیه لباس متحد الشکل می کند. دوخت، نوع پارچه ، وزن پارچه، رنگ پارچه، همه باید به صورت دقیق طبق اصولی کارشناسی شود.

مواردی همچون الزامات قانون، تمایز پرسنل از یکدیگر، رعایت مسائل بهداشتی، حفظ سلامت کارکنان و کارگران با پوشش خاص، نظم، اصول مدیریتی، کنترل و ایجاد نظم و انضباط، تشخیص پرسنل هر رده، شناسایی تخصص افراد و دیگر مسایل  اشاره کرد.
جدا از این موارد لباس فرم برای هر مجموعه یا دسته ای می تواند با مزایایی همچون کاربرد تبلیغاتی و نمایشی ، ایجاد پرستیژ کاری ، بالا بردن اعتبار آن نهاد و ایجاد حس احساس مسئولیت در افراد همراه باشد.

مشخص است که جنس پارچه لباس کار محیط معدن با یک فروشگاه باید تفاوت هایی داشته باشد. لباس کار پوششی است حفاظی است که انتخاب آن به عوامل مختلفی بستگی دارد.

بنابراین لباس کار مناسب را می‌توان مطابق با حیطه‌ی شغلی و شرایط اقلیمی منطقه و شرایط محیطی کار افراد با سازگاری های لازم انتخاب نمود. از جمله موارد انتخاب می توان به:

  • عدم تولید الکتریسته ساکن
  • مقاومت در مقابل نور
  • حرارت زیاد
  • مواد شیمایی
  • مالش و …

اشاره نمود. همچنین رنگ و جنس لباس کار به وضعیت جوی و ساعاتی در شبانه‌روز که قرار است از آن لباس کار استفاده شود نیز بستگی دارد. برای مثال کارگران حاشیه جاده، رانندگان لیفتراک و جرثقیل یا کارکنانی که در شرایط اضطراری مشغول به کار هستند، افرادی هستند که به لباس‌هایی با قابلیت دید بالا نیاز دارند.

این لباس‌ها با رنگ‌های براق و از جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند. این امکان را نیز فراهم می‌آورند که افراد مشغول به کار در هر ساعت از شبانه ‌روز قابل رویت باشند. این کار به منظور حفاظت از حوادثی مانند ضربه و برخورد پیشگیری می شود.

یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های پوشیدن لباس کار، حفظ جان افراد و کاهش خطرات و آسیب‌دیدگی‌های احتمالی نظیر سوختن، احتراق، ضربه، برق‌گرفتگی و… است.

 

چه مجموعه هایی به لباس فرم نیاز دارند ؟

عکس پارچه لباس کار
در این عکس چند نفر با لباس کار نمایش داده شده است .

این مجموعه ها می تواند شامل ارتش یک کشور ، اداره ، موسسات ، حزب ها ، باشگاه های ورزشی ، طرفداران یک حزب یا جریان فکری ، کارخانجات و آتش نشانان باشد .  مجموعه های پزشکی درمانی ، واحد های صنعتی ، معدن ها ، شرکت های خصوصی و دولتی ، دانش آموزان مراکز آموزشی و مدارس ، رستوران ها ، فروشگاه های کوچک و بزرگ و غیره نیز از دسته این مجموعه ها می باشند.

 

 روانشناسی رنگ پارچه

رنگ لباس یونیفرم بسیار حائز اهمیت است که باید با توجه به موارد ذکر شده، رنگ لوگو و برند مجموعه، سرد یا گرم بودن محیط و حتی جنسیت و رده های شغلی انتخاب شود.
بهتر است دقیق تر به هر کدام از پارچه های مورد مصرف لباس کار بپردازیم.

١. پارچه ترگال پلی استر ویسکوز

پارچه (((ترگال))) کجراه به دلیل ضخامت و استقامت بالایی که دارد، یکی از بهترین گزینه ها به منظور دوخت لباس کار است. پارچه لباس کار باید باکیفیت بالایی انتخاب شود تا در هنگام خطرات احتمالی مانع آسیب رسیدن به فرد شود که وجود الیاف پلی استر ویسکوز در پارچه (((ترگال))) این امر را میسر می‌کند.

پارچه های ترگال از نوع تخت بافت به شمار می روند که از شبکه منظمی از الیاف در طول و عرض، و در هم تنیدن آن ها با عرض ۱۵۰ سانتیمتر تشکیل می شوند. به الیاف مصرفی در طول پارچه در اصطلاح تار یا چله و به الیاف مصرفی در عرض پارچه، پود گفته می شود.  تار پارچه ترگال ساده یا چله آن از الیافی به نام ( پلی استر – ویسکوز ) است. پود پارچه ترگال از نخ فلامنت یا به اصطلاح فیلامنت است. پارچه ترگال با در هم تنیدن تاری از پلی استر ویسکوز و پودی از فلامنت در واحد بافندگی به صورت ساده طراحی می شود. پس از بافت ساده به رنگرزی ارسال می شود.

پارچه ترگال بسیار مناسب و پرمصرف ترین پارچه در تولید لباس کار، لباس فرم مدارس ، ملحفه، لباس بیمارستانی، یونیفرم اداری، لباس پرسنلی شرکت ها، رستوران ها و فروشگاه های بزرگ و کوچک است. کالیته این پارچه بیش از صد رنگ را شامل می شود که هر مجموعه ای می تواند با توجه به سلایق و معیار های ذکر شده رنگ مورد نظر خود را از این پارچه ارزان انتخاب کند.

٢. پارچه کجراه پلی استر ویسکوز فلامنت

این پارچه این پارچه نیز برای دانش آموزان مدارس منطقه های سرد، لباس کار کارکنانی که با جرقه سر و کار ندارند، البسه کارگران در محیط های بدون خطر، مانتو پرسنل خانم، شلوار کارمندان، پرسنل آشپز خانه ها، مراکز بزرگ خرید و غیره بسیار پر مصرف است. قیمت این پارچه نسبت به پارچه ترگال هم رنگ خود کمی بالاتر است اما بدون شک مقرون به صرفه ترین پارچه در دوخت لباسکار های یک تیکه و دو تیکه می باشد.
موقع خرید عمده خود از نمایندگی فروش پارچه درباره “رنگ ثابت بودن پارچه در شستشو “سوال فرمایید.
پارچه ترگال ساده و کجراه به صورت چاپی نیز موجود می باشد که بعنوان مثال برای لباس های نظامی با چاپ طرح پلنگی یا چاپ خال خالی و ستاره برای فرم مدارس مورد استفاده قرار می گیرد.

٣. پارچه گاباردین کش

پارچه گاواردین این پارچه ازآنجایی‌که پارچه‌ای ضخیم و مقاوم است، بیشتر برای استفاده فصلی مناسب است. پارچه گاواردین گرم است زیرا ضخیم است  بنابراین از این پارچه برای دوخت کت‌وشلوار و پالتو لباس‌هایی مانند  دامن، ژاکت، کت بلند، شلوارهای ضخیم بیرونی استفاده می‌شود. مردم همچنین پارچه گاواردین را برای ساخت لباس کار، کلاه، کیف و کفش استفاده می‌کنند زیرا ضد آب است.

ویژگی‌های این پارچه بسته به نوع الیاف موجود در ترکیب متفاوت است، اما خاصیت کلی آن شامل موارد زیر است:

  • گاواردین پارچه‌ای نرم و زیبا است، مخصوصاً هنگامی‌که برش داده می‌شود.
  • پارچه باوجود تراکم بالا کاملاً سبک و نرم است.
  • شکل را به‌خوبی حفظ می‌کند و هنگام شستشو تغییر شکل نمی‌دهد.
  • نفوذپذیری هوا در پارچه بسیار خوب است.
  • در برابر سایش و پارگی مقاوم است.
  • عملکرد خوبی در برابر اتو کشیدن دارد و به‌راحتی توسط اتو صاف می‌شود.
  • پارچه گاواردین در برابر رطوبت مقاوم است.
  • نخ‌های پارچه آن‌قدر محکم پیچ خوردند که آب را دفع می‌کنند.
  • این پارچه متشکل از ۱۰۰٪ پلی‌استر است و ازنظر ارزش کاملاً ارزان و به‌صرفه است بنابراین توسط افرادی که تازه شروع به یادگیری اصول خیاطی می‌کنند بسیار محبوب است.
  • سمت پشت پارچه صاف است و سمت رویه نقش برجسته با الگوی راه‌راه دارد.

۴.پارچه پلی استر پنبه جناقی

این نوع پارچه همان پلی استر پنبه است با این تفاوت که بافت طرح دار و جناقی دارد .

۵. پارچه پنبه پلی استر کجراه ٣٠ – ٧٠

پارچه کجراه پنبه ای سی هفتاد، دو نوع دارد که هر دو به عنوان ٧٠ – ٣٠ شناخته می شوند.
• پارچه کجراه ٣٠ در صد پنبه و ٧٠ درصد پلی استر
• پارچه کجراه ٧٠ درصد پنبه و ٣٠ درصد پلی استر
این نکته را در خرید حتما توجه فرمایید و مراقب رازهایی که تولیدی و فروشندگان پارچه به شما نمی گویند باشید.
بعضی کارخانجات این پارچه را با درصد ٨٠ – ٢٠ یعنی ٨٠ درصد پنبه و ٢٠ درصد پلی استر نیز تولید می کنند.
توجه فرمایید که گرماژ این نوع از پارچه به صورت میانگین بین ٣٠٠ تا ۴٨٠ گرم می باشد و در خرید با توجه به سفارش سازمان مورد نظر اقدام به تهیه پارچه کنید.
پارچه لباس کار هم می تواند خالص الیاف طبیعی باشد یا خالص الیاف مصنوعی و یا مخلوطی از هر دو.
اگر درباره مزایای الیاف طبیعی به خصوص پنبه بدانید مشخص است که هرچه درصد پنبه پارچه بالاتر باشد آن پارچه از مرغوبیت بیشتری برخوردار است.

همانطور که می دانید درصد پنبه هرچه بالاتر باشد تبادل حرارتی بدن با فضای محیط بهتر صورت می گیرد و به طبع آن انسان تعرق کمتری می کند.
پارچه کجراه پنبه ای بسیار در دفع پرتاب جرقه به لباس عکس العمل خوبی دارد و در صورتی که جرقه به لباس کارگر پرتاب شود به علت وجود پنبه از سوراخ شدن آن جلوگیری می کند.
برای لباس کارکنانی که در محیط های گرم به خصوص مناطق جنوبی فعالیت می کنند، مجموعه های نفتی، سایت های گازی، جوشکاری، پالایشگاه ها، سنگ بر ها و … بهتر است از پارچه کجراه پنبه ای استفاده شود.

۶. پارچه کجراه پلی استر پنبه

این نوع از پارچه (پارچه لباس کار) در بازار به پاکویی یا پاکوی نیز شناخته می شود و به اشتباه بعضی آن را پارچه نسوز معرفی می کنند.
پارچه صد در صد پنبه برای مشاغل سخت و پر خطر یا برای لباس کار در محیط های بسیار گرم مناسب است.
در کل در خرید پارچه های پنبه ای توجه فرمایید که پارچه آبرفت دارد یا آبرفت آن در فرآیند تولید گرفته شده است. در صورتی که پارچه آبرفت دارد باید متناسب با میزان آن، تقریبا ۵ سانتی متر الگو ها بزرگتر گرفته شود که لباس پس از شستشو برای فرد تنگ نشود.

٧. انواع پارچه لباس کار فاستونی

فاستونی شیک ترین پارچه لباس کار یا لباس فرم کارمندان دفتری شرکت ها، ادارات، شهرداری ها و بانک ها می باشد. در خرید پارچه فاستونی باید به درصد پشم توجه کرد. ارگان ها با توجه به قیمت برای کت و شلوار یونیفرم آقایان معمولا از پارچه های شبه فاستونی بدون درصد پشم بهره می برند. نرخ خرید و فروش پارچه فاستونی در انواع مختلف تفاوت چشمگیری دارد و همه وابسته به بودجه آن سازمان است.

٨.  پارچه تترون برای لباس کار

پارچه تترون در ۵ عرض که هر کدام مناسب الگوی دوختی می باشد تهیه و تکمیل خواهد شد. این پارچه در انواع رنگ ها از مقنعه یونیفرم خانم های یک سازمان تا پیراهن کارمند های مرد مورد مصرف می باشد.

٩. پارچه لباس کار فیلافیل

پارچه فیلافل جذب رطوبت بالایی دارد که گاهی تا 50% بیشتر از پنبه خواهد بود و باید بدانیم که با جذب رطوبت استحکامش کاهش می‌یابد یعنی خیس شدن پارچه های این مدل الیاف سبب ضعیف تر شدن و کوتاه کردن عمرشان می‌گردد.خاصیت ارتجاعی کمی به نسبت مدل های طبیعی خواهد داشت به این شکل که تن خور خشک تری پیدا خواهد کرد و همین پایین بودن کشسان یا ارتجاع آن سبب می گردد تا به سادگی چروک شود.اگر به پارچه های تمام ویسکوز بازار دقت کرده باشید دقیقا گویای همین جمله بالاست زیرا به شدت چروک شده و دائما نیاز به اتو کشیدن دارند. ظاهر درخشان و براقی به نسبت پارچه های پنبه ای دارند، زیرا پارچه های پنبه ای کدر تر بوده و با دیدن آن به فکر رنگ های کدر می افتید اما اینگونه پارچه ها خصوصا پلی استر برق خاصی در جنس و الیاف پارچه به صورت اولیه وجود دارد. اما اگر این پارچه را داخل آب جوش بیندازید این برق از بین رفته و به مرور زمان کدر می شود. این پارچه در انواع شلوار و کت شلوار کاربرد دارد .

تخصص در انتخاب و فروش پارچه :

پارچه فروش ها و تولیدی های پوشاک و لباس برای موفقیت در کسب و کار بهتر است درباره انتخاب پارچه برای لباس کار و یونیفرم از هوشیاری کافی برخوردار باشند. آنها حتی باید به مشتری ها و نهاد های طرف قرار داد خود مشاوره دهند. مدیران هر مجموعه نیز لازم است سلیقه های شخصی را کنار گذاشته و به صورت اصولی بر انتخاب پارچه و نوع دوخت و طرح لباس نظارت کافی داشته باشند.

برای هر اداره، مدرسه، ارگان و حتی خود تولیدی ها مهم است که با کمترین بودجه اقدام به تهیه پارچه برای لباس فرم کنند. مجموعه های خصوصی و دولتی بسیار برایشان مهم است که با کمترین هزینه بهترین پارچه و لباس کار را برای کارکنان و پرسنل خود تهیه کنند. این مهم انجام نمی گیرد مگر آنکه از کانال های مستقیم فروش و نمایندگی های معتبر خرید پارچه اقدام کنید تا علاوه بر خرید با قیمت کارخانه وظیفه ارسال را نیز بر عهده گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*