وضعیت کشت پنبه در ایران از نگاه وزارت جهاد کشاورزی

۹۹ هزار هکتار زیر کشت پنبه رفت .
تولید پنبه در کشور احیا می شود.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: برای سال جاری، ۹۸ هزار و ۷۶۰ هکتار از اراضی کشور به زیر کشت پنبه رفته است و پیش بینی می شود که ۲۷۰ هزار تن وش پنبه در سال جاری تولید شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابراهیم هزارجریبی افزود: در سال جاري ۶۸ درصد نسبت به ابتدای برنامه ششم افزایش تولید پنبه خواهیم داشت و همچنین میزان افزایش تولید پنبه در سال جاري در مقایسه با سال قبل حدود ۱۸ درصد است.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: این افزایش تولید، هنوز تولید پنبه را در وضعیت رضایت بخشی قرار نداده است زیرا در مقایسه با دوران شکوفایی تولید پنبه در کشورمان عقب هستیم. وی تصریح کرد: با توسعه زنجیره پنبه، علاوه بر تولید نیاز کشور به این محصول و اشتغال مناسب در زنجیره های تولید، شامل کشت و ریسندگی، تولیدات جانبی مانند روغن و کنجاله ایجاد می شود که موجب رونق صنایع روغن کشی و تامین نیاز نهاده های صنایع دام و طیور می شود.

هزار جریبی با بیان اینکه رونق و احیای خوداتکایی صنعت پنبه در کشور به صورت زنجیره دنبال می شود گفت: اگر حتی یک قسمت از زنجیره این صنعت كامل نشود، صنعت دچار مشکل خواهد بود، کما اینکه در سال های گذشته نیز به همین دلیل دچار مشکل بودیم. بنابراین گزارش در دهه های گذشته ایران جز تولید کننده های بزرگ پنبه در دنیا بوده است اما در سال های گذشته خود کفایی این محصول از دست رفته و به واردات وابستگی ایجاد شده است. وزارت جهاد کشاورزی به دنبال احیای دوباره تولید پنبه و متعاقبا صنایع ریسندگی در کشور است.

قیمت پنبه برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان معتقد است، برای اینکه پنبه برای کشاورز مقرون به صرفه باشد باید این محصول با قیمت های بالاتر از ۱۰ هزار تومان در هر کیلو گرم خریداری شود. علی موسی خانی در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه برداشت پنبه در گلستان از اوایل شهریور ماه آغاز شده و تا اواخر آذرماه ادامه دارد گفت: پنبه طی دو الی سه چنین برداشت می شود. وی بیان کرد: امسال ۲۹ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی استان به کشت پنبد اختصاص داده شده که این میزان نسبت به دو سال قبل، تقریبا ۲ برابر افزایش پیدا کرده است. بیشترین سطح زیر کشت این محصول نیز در شهرستان گنبد کاووس و آق قلا است .

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان تصریح کرد : امسال ۴۵ هزار تن وش پنبه در استان برداشت شود. موسی خانی افزود: تاکنون حدود ۲۵۰۰ تن وش پنبه وارد ۹ کارخانه پنبه پاک کنی در سطح استان شده است. وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر هر کیلو گرم وش پنبه با قیمت ۹۵۰۰ تومان به صورت على الحساب از کشاورز خریداری می شود. قیمت باید بیش از ۱۰ هزار تومان و حتی ۱۱ و ۱۲ هزار تومان باشد تا برای کشاوران صرفه اقتصادی داشته باشد. رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان تاکید کرد: امیدواریم در ادامه با توجه به افزایش قیمت ارز در روزهای اخير، قیمت خرید پنبه به آنچه که مد نظر کشاورزان است، برسد.

توجه شما را به دیگر خبرهای نساجی جلب می کنم

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*